tiistai 27. marraskuuta 2012

27.11.12 katsaus

Toisessa bloggissani on suunnitelma/tilannekuvaus siitä, missä mennään juuri nyt. Opettajien perehdytys Google Apps For Edun peruskäyttöön on käynnissä (lähinnä Drive; tuottaminen, jakaminen) suunnitelman mukaan. Lukion ykkösille jaetaan tunnukset ensi maanantaina. Kakkosille teen tunnukset vielä tällä viikolla, ehkä nekin jaetaan jo maanantaina.

Hyvä pöhinä. Kiirettä kyllä pitää.

Opiskelijoiden opastus täytyy myös saada pyörimään mediateekissa ensi viikolla. Tutorit pitää rekrytoida ja saada hommien alkuun. Hommia on, mutta onnistuu!

keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Ideoita

Kasa ideoita, joita on heitelty ilmoille....
  • Koulutusta opettajille
    • Google Apps
      • koeviikolla järjestetään riittävä määrä koulutusta halukkaille opettajille
      • tavoitteena, että halukkaat osaavat Google Appsin sillä tasolla, että voivat aloittaa käytön omalla tavallaan 3. jakson alusta koulukuussa
    • muuta koulutusta järjestetään, jos tarvetta ilmenee
  • Opiskelijat
    • koulutustarvetta on varmasti myös heillä
    • Google Apps ei ole tuttu monellekaan
    • tiedonhaku yms.
  • Sekalaisia ideoita
    • "tekniset tutorit" - tukevat muista opiskelijoita
    • "käyttötutorit" - ohjelmistotuki
    • molemmilla dokumentointivelvoite (perehtyminen, työskentely) 
    • syksyllä tvt-kurssi koko lukioläppäriporukalle siihen saumaan, kun läppärit juuri saapuvat

torstai 8. marraskuuta 2012

Rauhallisesti!

NYK:n luokan 2 A tytöt käsitöissä lukuvuonna 1949-50

Tilannekatsausta viikon lopuksi:

Pidimme opettajien kesken palaveria keskiviikonan ja torstaina. Samoilla linjoilla olemme:

  • Edetään rauhallisesti.
  • Naapurikoulun kanssa etenemme kumpikin omilla laduillamme, mutta yhteistyön hengessä.
  • Tarvitaan koulutusta, jotta päästään ilman stressiä alkuun.
  • Muutokset (turhat ja tiheät) ärsyttävät: Moodle on otettu pari vuotta sitten käyttöön, uusi oppimisympäristö tulossa /kehitteillä. 
  • Mistä otetaan aika tähän kaikkeen? Milloin on "riittävän valmista"?
  • Yksi mietityttävä asia on ilmoille noussut keskustelu sähköisistä YO-kirjoituksista, ehkä jo 2016. Mitä, milloin, miten?

Tällaista nyt perjantai-aamuna.

Ja lisää klo 10.50:

  • Google Apps For Eduun (GAFE) päätin järjestää koulutusta opettajille jo tämän jakson aikana, jotta sitä voi alkaa kolmosjaksosta käyttämään. Kouluttaja voi olla ulkopuolelta tai minä, myös apulaisrehtori oli kiinnostunut asiasta. Tästä päätös ensi viikolla.
  • Moodlea käytetään edelleen, jos se on jo käytössä ja palvelee käyttöä.
  • GAFE tulee rinnalle niin opiskelijoille kuin opettajillekin, vähitellen ja tarpeen mukaan. Kyse on kuitenkin välivaiheesta, kun odotamme KuumaTVT-hankkeen oppimisalustaa (kahden vuoden päästä?)
  • Opiskelijoille tarvitaan myös koulutusta, koska osaamistaso on todella vaihtelevaa
    • ensi syksystä voitasiin aloittaa koulutus omana kurssinaan lukioläppärihankinnan tukena
    • nyt voitaisiin kokeilla  toimintaa, jossa (alustava idea, jota mietitään)
      • on työpajatyyppistä opastausta Mediateekissa vapaaehtoisillel opiskelijoille
      • valitaan tekniset tutor-opiskelijat, joille kurssi teknisestä tuesta/tutoroinnista
      • valitaan ohjelmisto-tutorit, joille kurssi ohjelmisto tutoroinnista
        • seuranta esijm näin: valituilta edellytetään kirjanpitoa käytetystä ajasta perehtymiseen sekä itse ohjaukseen

perjantai 2. marraskuuta 2012

Yksi viikko takana



Tähän muutamisa opettajilta tulleita ajatuksia kokemuksia.
Lyhyesti voisin summata seuraaviin kohtiin:

  • Olemme aloittamassa kokonaan uutta tapaa toimia, ilman valmista toimintasuunnitelmaa. Jo tämä toimintamalli on haasteellinen; yleensähän tehdään suunnitelmat ja sitten yritetään noudattaa. Nyt kerätään kokemuksia ja otetaan joka päivä opiksi siitä, mitä kannattaa jatkaa, mitä kannattaa tehdä toisin ja mitä pitäisi saada uutena alulle. 
  • Diginatiivi-sukupolvi osaa paljon, mutta ei kaikkea. Ei kannata olettaa liikaa.
  • Kun meillä on wlan ja paljon uusia käyttäjiä, koulusta ulos lähtevän yhteyden kapasiteetti on koetuksella.




"Kokeiltiin eka kertaa tunnilla tänään 12C:n kanssa koneita. Ihan suht hyvin sujui. Tehtiin kielenhuoltotunnin aluksia netistä yhtä kielenhuoltopeliä. Ongelmaksi nousi tietysti oppilaat, joilla ei ole konetta. Puhelimessa olisi pitänyt olla flash player, jotta peliä olisi voinut pelata myös sillä. Muut tunnin tehtävät olivat osin vaihtoehtoisesti kirjasta ja netistä. Äikän matskua (oikeasti käyttökelpoisia tehtäviä) on tielleni sattunut vielä verrattain vähän. Huomenna saman ryhmän kanssa kirjoitetaan käsinkirjoitettuja ja punakynällä korjattuja esseitä puhtaaksi.
Mutta nyt jo huomaa, että kiusaus tehdä koneella muuta on suuri. Jouduin huomauttamaan asiasta useampaa oppilasta tunnin aikana ja yhtä useaan kertaan. Otan varmaankin aluksi käytännön, että kone on selkeästi edes läppä alhaalla, jos sillä ei ole tarkoitus tehdä jotain."

"Myös opiskelijoille pitää järjestää Google Docs -koulutusta. Kaikki opiskelijat eivät osaa sitä käyttää."

"No hei kaikille,
XXXX, ymmärrän tuskasi. Youtube toimii paremmin jos alentaa videon resoluutiota. MILLOINKAAN eikä silloinkaan tule käyttää HD-videota. 720p on laadultaan hyvää, mutta paljon kevyemmin pyörivää."